نحوه استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی

شنبه 29 آذر 1399
13:05
علی مومنی

نحوه استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی هوشمند نوین

نحوه استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی هوشمند نوین

خودتان را به عنوان حسابدار یک فروشگاه که به تازگی شروع به کار کرده است، تصور کنید؛ آیا هیچگونه ایده و یا اطلاعاتی از محاسبه‌ها و کارهایی که باید انجام بدهید دارید؟ هنگامی که خرید و فروش کالاها از طرف فروشگاه صورت بگیرد، به ثبت چه نوع مدارک و یا اطلاعاتی نیاز خواهید داشت؟ چگونه به عوامل موثر در ایجاد سود برای فروش کالاها پی خواهید برد؟ به طور کلی در فروشگاه‌هایی که کالایی را خرید و فروش می‌کنند، همیشه نیاز به استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی حس می‌شود.

فعالیت و هدف اصلی فروشگاه‌ها از خرید انواع محصولات و کالاهای تولیدکنندگان و عمده‌فروشان، فروش بیشتر و تحویل به مشتریان است. در ادامه این محتوا ضمن پاسخ به تمامی این سوال‌ها به نحوه حسابداری فروشگاهی می‌پردازیم. با هوشمند نوین همراه باشید.

انواع روش های خرید و فروش کالاها

برای خرید و فروش انواع محصولات و کالاها از روش‌های مختلفی در حسابداری فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. از نمونه توافقاتی که بین خریداران و فروشنده‌ها صورت می‌گیرد:

  • خرید و فروش نقدی

در این نوع معامله‌ها زمان معینی برای پرداخت هزینه در آینده تعیین نمی‌شود. خریدار کل مبلغ را یک جا و نقد پرداخت و فروشنده در همان لحظه کالا را تحویل می‌دهد. استفاده از این روش اکثرا در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان رایج است. معمولا ثبت معامله‌های نقدی در دفتر روزنامه دریافت‌های نقدی صورت می‌گیرد.

  • خرید و فروش نسیه‌ای

کالا به خریدار تحویل داده می‌شود اما مبلغ در همان لحظه پرداخت نخواهد شد؛ بلکه بعد از توافق هر دو طرف، به خریدار مهلتی تا پرداخت مبلغ داده می‌شود. زمانش که فرا برسد، نحوه پرداخت آن می‌تواند با چک و یا نقدی باشد؛ همچنین ثبت فروش‌های نسیه‌ای نیز به سادگی در نرم افزار حسابداری فروشگاهی هوشمند نوین انجام می‌گردد.

  • خرید و فروش اقساطی

در این روش، خریدار بخشی از مبلغ را به عنوان پیش پرداخت، می‌پردازد. سپس باقی مانده آن را به شکل دوره‌ای پرداخت می‌کند.

  • خرید و فروش امانی

فروشنده و یا صاحب کالا(آمر)، کالای خود را به فرد دیگری که به آن حق‌العمل کار گفته می‌شود می‌سپارد تا حق‌العمل کار کالاها را به فروش برساند. در نتیجه آمر مبلغی حاصل از فروش آن کالا را به عنوان کارمزد به او می‌دهد. این عملیات نیز به سادگی در سیستم حسابداری فروشگاهی هوشمند نوین قابل دسترسی است که موجب مب شود کار شما ساده‌تر گردد.

انواع روش های خرید و فروش کالاها


انواع روش‌ های خرید و فروش کالاها با نرم افزار هوشمند نوین
انواع روش‌ های خرید و فروش کالاها با نرم افزار هوشمند نوین

در بخش حسابداری هرگونه عملیاتی که برای خرید و فروش کالاها صورت بگیرد، باید سندی هم برای فروشگاه خریدار و هم برای فروشگاه فروشنده به ثبت برسد؛ به همین دلیل است که استفاده از نرم افزار حسابداری فروشگاهی یک نیاز مهم محسوب می‌شود.

  • حساب فروش کالا

درآمد این نوع فروشگاه‌ها از طریق خریدو فروش کالاها و محصولات به دست می‌آید. پس درواقع حساب فروش نقشی همانند درآمد دارد و افزایش آن بستانکار و کاهش آن بدهکار می‌شود. این حساب‌ها موقتی هستند و در آخر سال مالی به حساب سود و زیان بسته می‌شود.

  • حساب برگشت کالا بعد از فروش

بعد از به فروش رسیدن کالا و اتمام معامله، امکان این که خریدار بخواهد کالاها را به فروشنده برگرداند به دلایل مختلفی وجود دارد. در برخی موارد کالای ارسال شده با آن چه که در فاکتور خرید ثبت شده است یکی نیست و یا آسیب دیده و مشکلی دارد، حتی ممکن است فروشنده به اشتباه تعدادی بیشتر از خواست خریدار فرستاده باشد. اگر کالایی بعد از فروخته شدن برگشت بخورد، به جای بدهکار کردن حساب فروش، حساب سرگشت از فروش بدهکار می‌شود. این حساب دقیقا برعکس حساب فروش کار می‌کند و باعث کاهش فروش می‌شود.

  • حساب تخفیفات به صورت نقدی

اینگونه تخفیف‌ها توسط فروشنده به خریدار داده می‌شوند که در دفاتر فروشگاه فروشنده در نرم افزار حسابداری فروشگاهی آن، به عنوان تخفیفات نقدی فروش، به ثبت می‌رسد. این حساب در نحوه حسابداری فروشگاهی همانند حساب برگشت از فروش مانده عادی آن بدهکار می‌شود.

  • هزینه حمل کالای خریداری شده

کالای خریداری شده در فروشگاه به خریدار تحویل داده می‌شود. پس هزینه حمل آن را خود خریدار باید پرداخت کند.

  • هزینه حمل کالای به فروش رسیده

در بعضی از شرایط فروشنده هزینه ارسال کالا به فروشگاه خریدار را پرداخت می‌کند. آن هم به این دلیل که هزینه حمل آن کالا از قبل با مبلغ تمام شده، جمع و محاسبه شده است. این در صورتی است که خریدار هزینه حمل را جدا از مبلغ تمام شده پرداخت کرده است که یعنی هزینه حمل دو بار پرداخت شده است در نتیجه فروشنده خود باید هزینه اضافی که برای حمل کالا دریافت کرده است را برگرداند.

کلام آخر

در این محتوا تا حد امکان در مورد نحوه و چگونگی برخی محاسبات در نرم افزار حسابداری فروشگاهی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. این که چگونه باید به ثبت مدارک و سند‌ها بپردازید و از راه و روش انواع حساب های مالی فروشگاه باخبر باشید. با این حال اگر سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده، توصیه می‌کنیم به قسمت مشاهده دموی رایگان نرم افزار حسابداری هوشمند نوین مراجعه کنید و یا در قسمت تمام با ما اطلاعات خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهند. در نهایت از توجه شما سپاسگزاریم.

منبع:

https://www.hnovin.com/how-store-accounting/


[ بازدید : 390 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نرم افزار حسابداری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]